Ten moduł może być najważniejszy - właśnie w nim odbywa się większość dyskusji. Fora mogą posiadać różną strukturę i mogą umożliwiać ocenę każdego postu przez współuczestników. Posty mogą być przeglądane w różnych formatach i mogą zawierać załączniki. Uczestnicy, którzy są subskrybentami forum otrzymają pocztą elektroniczną kopie każdego nowego postu. Prowadzący może narzucić subskrypcję wszystkim uczestnikom.

Dopuszczanie nowych postów

Opcja ta umożliwia ograniczenie możliwości przesyłania przez studentów nowych postów na forum.

W przypadku większości forów nie zechcesz ograniczać studentów i wybierzesz pierwszą opcję umożliwiająca im tworzenie nowych tematów dyskusji (wątków) oraz wysyłanie odpowiedzi w ramach tych wątków.

W niektórych sytuacjach możesz jednak chcieć zrezygnować z tej możliwości, np. w przypadku formu Aktualności, gdy chcesz aby tylko prowadzący mogli wysyłać nowe posty, które będą widoczne na głównej stronie kursu. W tym przypadku możesz wybrać opcje trzecią: "Żadnych dyskusji, żadnych odpowiedzi".

W przypadku gdy chcesz aby tylko prowadzący mogli rozpoczynać nowe dyskusje, ale studenci mogli wypowiadać się w ramach już istniejących wątków (np. na forum Aktualności na stronie głównej), wybierz opcje drugą "Żadnych dyskusji, ale odpowiedzi są dozwolone".

Załączniki do postów

Istnieje możliwość dołączenia JEDNEGO pliku z Twojego komputera do każdego postu wysyłanego na forum. Plik ten zostanie przesłany do serwera i zapisany razem z Twoim postem.

Jest to przydatne w przypadku gdy chcesz innym uczestnikom udostępnić np. zdjęcie albo dokument Word.

Załączony plik może być dowolnego typu, bardzo zalecane jest jednak aby nazwa pliku miała standardowe trzyliterowe rozszerzenie internetowe, takie jak .doc w przypadku dokumentu Word albo .jpg lub .png w przypadku plików graficznych itp. Ułatwi to innym uczestnikom ściąganie i oglądanie Twoich załączników w ich przeglądarkach.

Jeżeli dokonasz ponownej edycji postu i dołączysz inny plik, zastąpi on jakiekolwiek pliki poprzednio dołączone do tego postu.

Jeżeli dokonasz ponownej edycji postu z załącznikiem i zostawisz to miejsce puste, to pierwotny załącznik zostanie zachowany.

Okres wyświetlania forum

Możesz wybrać czy wiadomości z Twojego forum będą wyświetlane od wybranego dnia, zostaną ukryte wybranego dnia lub będą wyświetlane przez żadna ilość dni.

Aby uaktywnić daty początku i końca forum odznacz opcję Dezaktywacji opcji.

Zauważ ,że użytkownicy z prawami administratora mogą oglądać wiadomości przed datą publikacji i po dacie ukrywania.

Rodzaje forów

Można wybrać spośród kilku następujących rodzajów forów:


Pojedyncza prosta dyskusja - jeden temat, wszystko na jednej stronie. Opcja ta jest przydatna w przypadku krótkich dyskusji skupiających się na określonym temacie.


Forum standardowe do użytku ogólnego - otwarte forum, na którym każdy może w każdej chwili rozpocząć dyskusję na nowy temat. Jest to najbardziej odpowiednie forum dla użytku ogólnego.


Każda osoba przesyła jeden temat dyskusji - każda osoba może przesłać tylko jeden nowy temat dyskusji (ale wszyscy mogą odpowiadać). Jest to opcja przydatna w przypadku gdy chcesz aby każdy ze studentów rozpoczął dyskusję na temat np. ich refleksji dotyczących tematu tygodnia, a wszyscy inni użytkownicy mają się wypowiedzieć.

(Więcej możliwości pojawi się w przyszłych wersjach Moodle)

Forum z zarządzaniem wiadomościami

Idea zarządzania wiadomościami jest prosta. Użytkownicy nie będą mogli wysyłać wiadomości jeśli wyślą zadaną ilość wiadomości w danym okresie czasu. Kiedy będą zbliżać się do tej ilości dostaną ostrzeżenie, że są bliscy progu.

Wpisanie wartości 0 w pole próg ostrzeżenia i próg blokowania wyłącza te opcje. Wyłaczenie blokowania automatycznie wyłącza ostrzeżenia

Żadne z tych ustawień nie ma wpływu na ilość wiadomości wysyłanych przez trenera.

Maksymalna wielkość załącznika

Maksymalna wielkość załącznika jest określana przez osobę, która otwiera forum.

Czasami udaje się przesłać plik większy niż określony w tym parametrze, jednakże ten plik nie zostanie zachowany na serwerze i prawdopodobnie zostanie wyświetlony komunikat o wystąpieniu błędu.

Ocenianie

Poszczególne posty można oceniać przy pomocy skali opartej na teorii odrębnego poznania i powiązanego poznania.

Teoria ta może pomóc na nowo spojrzeć na stosunki międzyludzkie. Opisuje dwa różne sposoby uczenia się i oceniania tego co widzimy i słyszymy.

Mimo, iż każdy z nas może wykorzystywać te dwie metody w różnym stopniu w różnych sytuacjach, warto wyobrazić sobie dwie przykładowe osoby. Jedna z nich jest posługuje się głównie odrębnym poznaniem (Jaś), a druga głównie poznaniem powiązanym (Małgosia).

  • Jaś chce zachowywać "obiektywizm" w największym możliwym stopniu, nie angażując swych uczuć ani emocji. W dyskusji z ludĽmi, którzy mają odmienne zdanie, Jaś woli bronić swych racji używając logiki do znajdywania luk w racjach przedstawianych przez rozmówców. Do nowych poglądów podchodzi krytycznie, chyba, że są one faktami popartymi przez cieszące się dobrą opinią Ľródła takie jak książki, szanowani nauczyciele, lub własne bezpośrednie doświadczenie. Jaś w dużym stopniu posługuje się poznaniem odrębnym.
  • Małgosia jest bardziej wrażliwa na ludzi. Ma rozwiniętą empatię i często słucha innych oraz zadaje im pytania tak długo aż ma wrażenie, że potrafi powiązać i "zrozumieć sprawy z ich punktu widzenia". Uczy się poprzez wymianę doświadczeń, które zaowocowały zdobyciem wiedzy u innych osób. W rozmowach unika konfrontacji i często, jeśli znajdzie sposób, stara się pomagać drugiej osobie, sugerując logiczne rozwiązania. Małgosia w bardzo dużym stopniu wykorzystuje poznanie powiązane.

Czy w powyższych przykładach zauważyłeś, że poznaniem odrębnym posługuje się mężczyzna, a powiązanym kobieta? Niektóre badania wykazują, że statystycznie jest to pewna prawidłowość, choć poszczególne osoby mogą plasować się w dowolnym miejscu pomiędzy tymi dwoma skrajnościami.

Dla współpracującej i efektywnej grupy uczących się najlepiej byłoby gdyby wszyscy mogli stosować OBA sposoby poznania.

W szczególnej sytuacji, tak jak na forum on-line pojedynczy post danej osoby może ujawniać jedną z tych dwóch cech lub nawet obie. Osoba, która ogólnie posługuje się poznaniem powiązanym może wysyłać sygnał typowy dla poznania odrębnego i odwrotnie. Celem oceny każdego postu przy pomocy tej skali jest:

a) pomóc Tobie w zastanawianiu się nad opisanymi tu kwestiami w trakcie czytania postów

b) przedstawić każdemu autorowi opinie na temat tego, jak postrzegani są przez innych
Wyników nie stosuje się do oceny studentów, lecz do usprawnienia komunikacji i procesu uczenia się.
Jeśli jesteś zainteresowany bardziej szczegółowymi informacjami, odsyłamy do publikacji autorów tych koncepcji:
  • Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
  • Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
  • Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
  • Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
  • Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
  • Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
  • Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.

Liczba artykułów w RSS

Ta opcja pozawala ustalić liczbę artykułów w RSS Feed.

Liczba pomiędzy 5 a 20 jest zwykle odpowiednia. Zwiększ ją, jesli forum jest bardzo aktywne.

RSS feed dla tego forum

Ta opcja włącza RSS feeds w tym forum.

Możesz wybrać jeden z dwóch rodzajów forum:

  • Dyskusja: W tej opcji zawarte będą nowe dyskusje z ich pierwszymi postami.
  • Posty: W tej opcji zawarty będzie każdy post tego forum.

Subskrypcja (zapis na) forum

Każda osoba, która zapisze się na dane forum otrzyma pocztą elektroniczną kopie wszystkich postów do tego forum (posty wysyłane są po upływie około 30 minut po ich napisaniu).

Na ogół każdy może samodzielnie zdecydować czy chce zapisać się na dane forum.

W przypadku jednak gdy prowadzący wymusi subskrypcję danego forum, wybór nie jest możliwy i wszystkie osoby w grupie będą otrzymywać kopie postów.

Jest to szczególnie przydatne w przypadku forum Aktualności oraz na początku kursu zanim wszyscy uczestnicy zorientują się, że mogą samodzielnie zapisać się na fora.

Jeśli wybierzesz "Tak, wstępnie" wtedy wszyscy będą zapisani z możliwością wypisania się. Opcja "Tak, na zawsze" zapisuje wszystkich bez możliwości wypisania się.

Zwracamy uwagę na fakt, że późniejsza zmiana z opcji "Nie" na "Tak, wstępnie" nie zapisze wszystkich zapisanych już na kurs osób na forum, tylko nowe osoby. Zmiana z "Tak, wstępnie" na "Nie" nie wypisze z forum osób, które się na nie już zapisały. Dotyczyć będzie tylko nowych kursantów.

Obserwowanie forum

Jeżeli opcja obserwowania jest włączona, użytkownicy może obserwować przeczytane i nieprzeczytane wiadomości w forach i dyskusjach. Prowadzący może wymusić obserwowanie forum używający tego ustawienia.

Tam są trzy możliwe opcje do ustawienia:

  • Nieobowiązujący (domyślny): studenci mogą włączać i wyłączać obserwowanie forum.
  • Włączony: Obserwowanie forum jest zawsze włączone.
  • Wyłączone: Obserwowanie forum jest zawsze wyłączone.