Content Marketing vs. Marketing Ekspercki

Dlaczego powinieneś skupić się na marketingu eksperckim, a nie content marketingu?

Marketing ekspercki i content marketing na pierwszy rzut oka wydają się tożsame... ale takie nie są.

Marketing ekspercki i content marketing na pierwszy rzut oka wydają się tożsame... ale takie nie są.

Marketing ekspercki jest w pewnym sensie podkategorią content marketingu idealnie realizującą potrzeby ekspertów i małych firm usługowych.

Content marketing

Content marketing polega na produkowaniu i publikowaniu treści niereklamowych, które zainteresują potencjalnych klientów i zwrócą ich uwagę na nasz produkt lub usługę.

Oznacza to, ze content marketing do przyciągnięcia uwagi odbiorcy może wykorzystywać:

  • treści eksperckie,
  • treści merytoryczne, ale nieeksperckie,
  • bieżące wydarzenia,
  • humor
  • i inne formy treści niemerytorycznych.

Treści eksperckie to domena marketingu eksperckiego, zajmiemy się nimi za chwilę. Omówmy najpierw pozostałe formy.

Content merytoryczny, ale nieekspercki

To pułapka, w którą wpadają marketerzy, który nie są ekspertami w dziedzinie, o której piszą/nagrywają itd.

Jeśli tworzysz treści na zbyt proste tematy interesujące Twoją grupę docelową, to prawodopodobnie będziesz przyciągać spory ruch, ale konwersja na klientów nie będzie duża.

Dodatkowo poruszanie przez Ciebie zbyt banalnych kwestii może obniżyć Twój postrzegany autorytet - nawet jeśli są to treści przydatne dla Twojego Klienta.

Np. instrukcja przypięcia własnej domeny z Google Workspace. To przydatna wiedza dla ekspertów budujących swój e-biznes. Taka treść przyciągnęłaby właściwe osoby na nasze strony www. Ale jeśli publiczne treści tego typu będą sygnowane lub nagrywane przez kogoś, kto buduje wizerunek eksperta od budowania biznesu, to mogą obniżyć jego autorytet. Dotyczą zbyt podstawowych treści. Miejscem takich treści jest więc albo strony pomocy albo płatny kurs.

Bieżące wydarzenia

Przyciągają dużo ruchu, ale żyją krótko i wymagają nieustannego, bardzo szybkiego tworzenia.

To może być dobra strategia, jeśli masz od tego dedykowaną osobę albo zespół. Nie polecam od tego zaczynać, bo nie będziesz mieć czasu na prowadzenie biznesu.

Humor

Dobrym przykładem są HRejterzy. Czyli humorystyczny kanał prowadzony przez pracowników CodeTwo i skierowany do pracowników i innych osób z IT - osób, które wdrażają usługi CodeTwo.

Kanał jest bardzo popularny i tworzy bardzo pozytywny wizerunek firmy, albo przynajmniej jej pracowników.

Czy to jest dobra strategia? Bezwzględnie wydaje się, że tak. Ale względem innych strategii wydaje się podejściem bardzo "na około".

Przede wszystkim jednak wymaga unikalnych umiejętności - i to jest jej największa wada. To trochę tak, jakby powiedzieć młodym koszykarzom, że jak będą tak dobry, jak Michael Jordan, to osiągną sukces w NBA. Nie ma w tym kłamstwa, ale trudno taką strategię zreplikować.

Marketing Ekspercki

Marketing Ekspercki wykorzystuje treści eksperckie do budowania autorytetu eksperta lub firmy, który je publikuje.

W przeciwieństwie do content marketingu, marketing ekspercki skupia się w pierwszej kolejności na budowaniu autorytetu, a w drugiej kolejności na przyciąganiu uwagi.

Ta forma content marketingu sprawdza się przy drogich i specjalistycznych produktach i usługach. Gorzej przy masowych.

Treści eksperckie z zasady będą generowały mniejszy ruch. Ale ten ruch będzie dużo bardziej "kaloryczny" - łatwiej będzie go przełożyć na sprzedaż, ponieważ czytelnikami będą osoby dużo bardziej zainteresowane tematem.

Sprawdź, jak IMPLE pomoże Ci w biznesie

Umów się na demo

Podczas rozmowy omówimy Twoje potrzeby i wskażemy najlepszą strategię rozwoju.