CzasNaE-Biznes

CzasNaE-Biznes

CzasNaE-Biznes Blog

Piotr Majewski

software: SmartStore 2000 Express

Piotr Majewski | Komentarze | wtorek, 17 kwiecień 01, 15:07

Jesteś tutaj


e-Sklep to pierwsze skojarzenie słowa e-biznes jakie przychodzi do głowy. e-Sklep z założenia jest alternatywą, gdy nie stać nas na sklep przy głównej ulicy lub dodatkowym kanałem dystrybucji.

e-Sklep to chyba pierwsze skojarzenie słowa e-biznes jakie
przychodzi nam do głowy. e-Sklepy z założenia miały być
alternatywą dla firm, których nie stać na sklep przy głównej
ulicy, a mają ciekawą ofertę. Jednakże przeglądając oferty firm
oferujących postawienie wirtualnego sklepu zaczynamy wątpić w
realność tego założenia. Proponowane ceny są wręcz astronomiczne
i większość inwestorów nie może sobie pozwolić na taki wydatek.

Istnieje jednak software, który pozwoli nam postawić e-sklep za
sensowne pieniądze. Software ten pozwala nam na 100% kontrolę na
wyglądem i działaniem e-sklepu. Software ten to SmartStore 2000
Express.

Z SmartStore zapoznałem się na targach CeBIT. Prezenter z firmy
SmartStore AG na tyle pozytywnie nastawił mnie do tego produktu,
że nie omieszkałem zaopatrzyć się w wersję darmową w celu
dogłębnej jej analizy. Tu trzeba coś zaznaczyć. Otóż wersję
darmową można pobrać ze strony producenta i KOMERCYJNIE ją
wykorzystywać. Ta wersja pozwala tylko na obsługę 20 produktów.

Wersje płatne (tabelka poniżej), niezależnie od maksymalnej
ilości obsługiwanych produktów, są uzupełnione o wsparcie online.
Nie jest to jednak zwykła pomoc, ale wirtualny księgowy z
prawdziwego zdarzenia. Serwis online (bez żadnych dodatkowych
opłat) będzie obsługiwał wszystkie operacje, będzie zapamiętywał
kto, kiedy i za ile oraz tworzył raporty na zapytanie.

Ponadto firma SmartStore AG w porozumieniu z Deutsche Post
oferuje sprawdzanie poprawności adresu pocztowego (cały świat),
co ochroni nas przed wysyłaniem produktów do nikąd. Sprawdzenie
jednego adresu kosztuje grosze i nie jest obowiązkowe.

Sklepy stworzone za pomocą SmartStore mogą oferować 3 podstawowe
formy płatności - karta kredytowa, czek i zapłata przy odbiorze
(COD - Cash On Delivery). Chociaż sklep może pracować na SSL-u
(bezpieczne łącze), to nie istnieje możliwość sprzęgnięcia go z
centrum autoryzacyjnym (np. PolCard). Wszystkie dane o kliencie
wędrują do właściciela sklepu i on musi pobrać pieniądze z banku
klienta. Jest to rozwiązanie ryzykowne dla klienta i mało
doskonałe. Wprawdzie serwis online oferuje zapłaty poprzez
centrum autoryzacyjne współpracujące z SmartStore AG, ale jest to
firma amerykańska.

Zajmijmy się teraz samym tworzeniem sklepu. Dwie najważniejsze
informacje:

  • nie musisz się znać w ogóle na HTML'u,

  • sklep wykorzystuje tylko JavaScript to działań dynamicznych
    (np. wyszukiwarka) - dzięki temu można go postawić nawet na
    serwerze bez obsługi CGI czy PHP.

Wszystko, dosłownie WSZYSTKO, jest edytowalne. Interfejs składa
się z drzewa katalogów opcji i z folderów opcji. W drzewie
nawigujemy, w folderach opcji edytujemy dane (tak jak w regedit).

Drzewo składa się z:

  • katalogu Setup, gdzie ustawiamy:
  • adres naszego sklepu,
  • jednostki miary i wagi, formaty liczb i czasu,
  • Tax Areas (ang. obszary podatkowe) - są tutaj ustalane
    stawki VAT'u dla danego kraju,
  • waluty,
  • zestaw akceptowanych kart kredytowych i metod zapłaty,
  • metody dostawy (np. zwykła Paczka, Pocztex czy Servisco),
  • listę producentów.
  • katalogu Product Manager (ang. menedżer produktów). Tutaj
    tworzymy kategorie produktów i przypisujemy każdej
    odpowiednie produkty. Dla każdego produktu tworzymy numer,
    opis 1 i 2, długi opis oraz wybieramy producenta,
    zaawansowane opcje cenowe, warianty oraz dużą i małą grafikę.
    Następnie decydujemy, czy produkt ma się pojawić w sklepie i
    czy ma być na pierwszej stronie (główny produkt).
  • katalogu Media Manager. Możemy tu szybciej dostać się do
    grafik przypisanych kategoriom, produktom, producentom i
    witrynie sklepu.
  • katalogu Template Manager, gdzie:
  • redagujemy META Tagi,
  • redagujemy formularze,
  • redagujemy teksty w sklepie (np. tekst powitalny) ,
  • wybieramy opcje finansowe,
  • decydujemy o ewentualnym użyciu SSL.
  • katalogu Design. Tutaj możemy zdefiniować najdrobniejszy
    element wybranej szaty graficznej sklepu.

Jak już wspomniałem, każdą informację można edytować.

Wracając do szaty graficznej. Standardowo dostajemy 20 bardzo
dobrze zaprojektowanych layoutów. Ponadto producent zapewnia o
większym wyborze na sieci. Wystarczy wybrać layout, zdecydować
się na wersję tekstową lub graficzną i kliknąć OK. Bardzo ciekawą
funkcją jest dostosowanie metody zapisania stron w HTML'u do
starszych przeglądarek - nawet do Netscape 3.

Webmasterzy będą pewnie chcieli stworzyć swój własny design - nie
ma problemu, chociaż nie jest to łatwe.

Firma SmartStore AG zadbała o dosłownie każdy szczegół. Od wyboru
strony kodowej (Central Europe dla stron Polskich) do formularza
Poleć Produkt, który wyśle opis produktu na e-mail przyjaciela.

Po ustawieniu wszystkiego pozostaje tylko wybrać polecenie Create
Store (ang. stwórz sklep), które stworzy nam cały sklep w oparciu
o zdefiniowane dane razem z kategoriami, wyszukiwarką,
formularzami itd. Następnie, dzięki poleceniu Publish Store (ang.
umieść sklep na sieci) kreator, krok po kroku, przeprowadzi Cię
przez trudy wysyłania sklepu na serwer - nie potrzebujesz klienta
FTP.

Wady SmartStore zostawiłem na koniec. Na szczęście nie są one
spore.

Przede wszystkim wykorzystywanie zasobów komputera. Producent wie
co robi, podając za minimum 65 MB RAM, a rekomendując 128. Na 64
da się pracować, ale wprowadzanie długiego opisu dla produktu to
mordęga, program się niemiłosiernie wlecze.

Tekst wprowadzony w standardzie win-1250 (zwykła klawiatura w
Windows) nie jest konwertowany do wybranego standardu. Wybór
standardu kodowania przejawia się jedynie w definicji META. Tutaj
proponuję program KeyPlus (poszukaj w tucows.com), który emuluje
klawiaturę ISO-8859-2 i rozwiązuje całkowicie problem.

Program występuje na razie w dwóch wersjach językowych:
niemieckiej i angielskiej. Ta druga nie jest jednak dokładnie
wykonana i pracując trafiamy na słowa nie przetłumaczone.

Brakuje również możliwości ustawienia własnych znaczników META
dla każdego produktu. Dla niektórych może się to wydawać
niepotrzebne, jednakże taka opcja powinna się znaleźć.

Najbardziej jednak przeszkadza mi brak opcji SAVE [nie wiem, jak
to wygląda w wersjach płatnych]. Tak, w SmartStore możemy
pracować tylko na jednym sklepie. Obiektywnie patrząc jest to
doskonałe rozwiązanie anty-pirackie, ale mnie się ono nie podoba
Uśmiech

SmartStore jest programem napisanym z głową,
bez pominięcia żadnego z ważnych elementów. W szczególności
namawiam do pobrania ze strony producenta wersji darmowej,
zbudowania przy jej pomocy sklepu i przekonania się o jego
zdolnościach. 20 produktów to nawet sporo jak na mały e-biznes.

Dzięki
temu programowi doktryna "od małego do giganta" jest realna,
bo wymaga nakładów pieniędzy proporcjonalnych do wielkości
przedsięwzięcia. Nie są to jednak pieniądze małe.

Strona producenta: www.smartstore.com


Piotr Majewski | Publiczny | wtorek, 17 kwiecień 01, 15:07


 Blog  Memos