Ile powinien trwać test marketingowy?

Gdy już ktoś zrozumie, że warto prowadzić testy skuteczności własnych stron www i kampanii marketingowych, zwykle z jego ust pada takie pytanie:

"Ile taki test ma trwać?"

Spotykam się z różnymi teoriami. Jedne mówiły, że tydzień, drugie, że 100 odwiedzin wystarczy, inne, że potrzeba 30 klientów, którzy opłacili. Jeszcze inna teoria mówi: "to zależy".

Ta ostatnia teoria jest NAJBEZPIECZNIEJSZA. Nie napiszę, że jest "najlepsza" bo to bardzo względna opinia i można się z nią spierać. Zdecydowanie jednak ta teoria jest najbezpieczniejsza dla Twojego biznesu. Stosowana poprawnie nie może wyrządzić szkód Twojemu biznesowi.

Zależy, ale od czego?

Oto czynniki, które MUSISZ wziąć pod uwagę ustalając długość testu marketingowego, jeśli zależy Ci na jego wiarygodności:

  1. Co jest Twoją Najbardziej Oczekiwaną Akcją?
  2. Jaką przeciętną skuteczność ma to, co testujesz?
  3. Czy występują istotne czynniki zakłocające wyniki testu? Jaki mają wpływ?

Zajmę się teraz każdym czynnikiem po kolei.

Najbardziej Oczekiwana Akcja

Najbardziej Oczekiwana Akcja (NOA) jest tym samym co Most Wanted Response (MWR) u Kena Evoya www.skocz.pl/czw Długość testu zależy przede wszystkim od NOA, do której kieruje to, co testujesz. Abyś lepiej zrozumiał. Na przykład NOA dla kampanii marketingowej może być:

  • odwiedzenie strony - najczęstsza NOA kampanii bannerowych. Pominę tutaj fakt, że taka NOA żadko kiedy jest dobrym wyborem.
  • wysłanie maila z zapytaniem
  • zatelefonowanie - np. wysyłasz mailing mówiący o nowym produkcie i podajesz numer 0800, pod którym można go zamówić lub uzyskać więcej informacji.
  • zarejestorwanie się na stronie
  • zapisanie się do biuletynu informacyjnego lub na kurs e-mailowy
  • kupno produktu
  • i inne istotne dla Ciebie - np. oddanie głosu w konkursie czy ankiecie.

Dobrze ustal NOA badanej rzeczy. Tą "rzeczą" najczęściej będzie: strona www, kampania reklamowa czy mailing.

Bardzo często jest tak, że ktoś rozpoczyna kampanię reklamową i patrzy wyłącznie na klikalność (CTR). W rzeczywistości jednak zależy mu na sprzedaży. Powinien więc patrzeć na skuteczność (CR) kampanii, którą zwykle oblicza się tak: CTR reklamy * CR strony www.

Dlaczego jedyną funkcją CTR w większości przypadków powinno być tylko obliczanie CR kampanii? Ponieważ 10 000 kliknięć na Twoją stronę, które da 1 zamówienie jest tyle warte, ile 1 zamówienie. Czasami kampanie o 10krotnie niższym CTR przyciągają ludzi bardziej zainteresowanych, co przekłada się na większą sprzedaż w ujęciu bezwzględnym (łączny zysk). Opieranie wniosków wyłącznie na CTR może być zgubne.

Zdecyduj na czym Ci zależy. W przypadku, gdy zalezy Ci tyko na oglądalności - zwykle nie powinno Ci zależeć tylko na oglądalności - testy będą zdecydowaie krótsze. W takimj przypadku interesować będzie Cię tylko klikalność (CTR) oferty.

Ustal, który wskaźnik jest dla Ciebie ważny:

  • klikalność (CTR) reklamy
  • skuteczność (CR) w generowaniu NOA całej kampanii
  • skuteczność (CR) w generowaniu NOA danej strony www, jeśli testujesz samą stronę www

Gdy już ustalisz NOA i odpowiedni wskaźnik, czas określić...




Gdy już ktoś zrozumie, że warto prowadzić testy skuteczności własnych stron www i kampanii marketingowych, zwykle z jego ust pada takie pytanie: Ile taki test ma trwać?

Dostęp do pełnej treści tego artykułu (1873 słów) w formie pliku PDF otrzymasz NATYCHMIAST po opłaceniu dostępu do niego poniżej lub jeśli zamówisz abonament CzasNaE-Biznes.